În România, la fel ca în toate țările est-europene, multe schimbări au avut loc odată cu sfârșitul erei comuniste. Sistemul de învățământ românesc a suferit multe transformări, care au început odată cu înlăturarea educației politice în 1990. Cu toate acestea, în mulții ani care au trecut de la Revoluție, nu a existat prea puțină stabilitate sau consens în ceea ce privește modul de derulare a educației. În fiecare an, se aduc modificări substanțiale care, uneori, se modifică invers cu doar câțiva ani înainte. Copiii încep să meargă la grădiniță încă de la trei ani și pot rămâne până la șase sau șapte ani, iar spre deosebire de grădinițele publice, multe grădinițe private oferă programe speciale precum limbi străine (în special engleza, franceza sau germana), sport și programe de dans. Copiii trebuie să participe la un an de grădiniță înainte de a intra în școala publică. De obicei, copiii petrec trei-patru ore pe zi la grădiniță. Există câteva grădinițe publice care furnizează alimente (care trebuie plătite) și perioade de somn după prânz. Puține grădinițe au programe pe tot parcursul zilei, dacă majoritatea acestora sunt instituții private.
În România, educația este obligatorie până la vârsta de 16 ani. În practică, având în vedere că majoritatea românilor încep școala la 6 ani, primii zece ani au fost făcuți obligatorii de către minister. Pe lângă sistemul oficial de școlarizare și echivalentele private recent adăugate, există un sistem de tutorat semi-legal, informal, complet privat. Tutoratul este folosit mai ales ca un supliment pentru a ajuta la pregătirea pentru diverse examene, care sunt dificile. Tutoratul este larg răspândit și poate fi considerat o parte a sistemului de învățământ.
De-a lungul anilor, învățământul românesc de stat a fost și este ținta a numeroase critici. De aceea școlile private par să funcționeze în preferințele părinților, aceste unități de învățământ nefiind destinate doar oamenilor „cu bani”, cum e percepția publică. Săli de curs moderne, terenuri de fotbal și de tenis sau săli de balet sunt doar câteva dintre facilitățile de care beneficiază elevii școlilor private. Taxele practicate de instituțiile private pornesc de la câteva mii de euro pe an în cazul gradiniței și pot ajunge la câteva zeci de mii de euro pentru anii de școală.
1. American Internațional School of Bucharest (AISB)
Se află pe Bulevardul Pipera 196, Voluntari. Este o școală internațională, campusul fiind situat pe 10 hectare. Engleza este limba primară de predare. Școală a fost fondată în 1962 de către Ambasada SUA. AISB este una dintre școlile din România autorizate să le ofere elevilor diplomă de bacalaureat internațional (IB). Fiind certificată să ofere programele de învățământ primar PYP, de vârstă mijlocie MYP și programul de diplomă IB. Școala are peste 600 de elevi, din peste 50 de țări.
2. British School of Bucharest (BSB)
Se află pe Str. Petre S. Aurelian 72. British School of Bucharest este singura școală britanică din România evaluată „Excelent” atât pentru „calitatea actului de învățare al elevilor și rezultatele academice ale acestora“, cât și pentru „oportunitățile în dezvoltarea personală a elevilor“. British School of Bucharest oferă curriculumul școlar britanic și a primit calificativul “excelent” din partea Departamentului de Educație din Marea Britanie în cel mai recent raport al Inspectoratului Școlilor Independente (ISI) din UK. Raportul din mai 2018 al ISI menționează că “evoluția pozitivă a elevilor BSB este rezultatul modului de predare, bine planificat și realizat eficient de către echipa de profesori”, precum și că “această reflectă bună pregătire a profesorilor și înțelegerea corectă a nevoilor elevilor”.
3. King’s Oak British Internațional School
E fosta International School for Primary Education și se află pe Str. Petre Aurelian nr.72. E o creșă combinată cu o școală primară, cu copii de la 1 an până la 11 ani. Aceasta a fost cunoscută anterior ca Școală Internațională de Grădinițe din București, dar în ultimii ani intervalul de vârstă a fost extins la cel al unei școli primare. Școala primară oferă o educație bogată în limba engleză pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 4 și 11 ani – după cum am mai menționat. Școala respectă programul britanic pentru excelență, care oferă o educație echilibrată și holistică pentru cadrul internațional. Curriculumul și stilul de predare pun copilul în centrul învățării și îl dezvoltă pe copil fizic, social, mental și emoțional. Filozofia și credințele școlii sunt de a lucra cu fiecare elev în parte, la propriul nivel, iar raportul profesor/copil asigură viitorul copiilor.
4. Mark Twain Internațional School (MTIS)
Se află în zona rezidențială de nord a Bucureștiului – Băneasa. Mark Twain Internațional School, școală privată internațională pentru copii și tineri între 3-18 ani, a fost înființată în 1995 de către Anca Macovei Vlăsceanu și Dan Macovei Vlăsceanu. Funcționează conform Legii învățământului ca fundație non-profit. Limbile principale de predare sunt limba engleză și limba română, profilul școlii fiind bilingv. Mark Twain este o școală privată, independentă, coeducativă, care oferă programe de studiu excelente engleze și bilingve (engleză-română) internaționale pentru studenți din întreaga lume. Printre ceea ce oferă MTIS se numără: înaltă realizare, excelență academică, acreditare, accesul la învățământul superior, bacalaureat cu rezultate, o comunitate spirituală.
5. Școala Europeană București
Pentru clasele: Pregătitoare – IV – Liceul Teoretic “Școală Europeană București” se află pe str.Băiculești nr.33, iar pentru clasele: V – XII – Liceul Teoretic “Școală Europeană București” se află pe b-dul Expoziției nr.24D. Pe lângă toate facilitățile menționate pe site-ul său, această școală are un programul internațional de diplomă de bacalaureat (DP) – este un program academic de doi ani provocator, conceput pentru a satisface cerințele educaționale ale studenților cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani. Programul își propune să dezvolte studenți care au o profunzime excelentă de cunoștințe, care se pot dezvolta intelectual, emoțional și etic. Este un program bine rotunjit, conceput pentru a dezvolta studenți cu abilități pentru secolul 21 – pentru a fi de fapt cetățeni globali. Școala își propune să ajute elevii să dezvolte cunoștințele, atitudinile și abilitățile de care au nevoie pentru a participa activ și responsabil într-o lume în schimbare și din ce în ce mai interrelaționată.
6. Complexul Educațional Lauder-Reut
Se află pe Str.Iuliu Barasch 15. Ideea înființării acestei școli a fost a lui Ronald S. Lauder, diplomat, om de afaceri și cunoscut filantrop, deținător, printre altele, al cunoscutului trust media CME Enterprises, o prezența socială și politică foarte activă, cunoscută în SUA și în lume, președinte al Congresului Mondial Evreiesc și al World Jewish Restitution Organization. Proiectul a început în 1997, în perioada de pionierat în învățământul preuniversitar privat. Oferta educațională de aici cuprinde profil teoretic bilingv (engleză)-real și umanist, bacalaureat la limba ebraică, proiecte și parteneriate internaționale (Comenius, Gruntvig, Cannes Lions), vizite internaționale de studiu, schimb de elevi și profesori cu școli din toată Europa și Israel, cursurile de business English, comunicare, media, diplomație, protocol, relații internaționale. Cursurile sunt furnizate și certificate de parteneri academici de prestigiu din România și din străinătate: Institutul Diplomatic Român-Ministerul Afacerilor Externe, Universitatea Media, Cannes Lions România, British Council, Lauder School of Government, Diplomacy and Strategy, Israel, Raphael Recanati Internațional School, Israel.
7. Little London Internațional Academy
Se află pe Str.Erou Iancu Nicolae 65, Voluntari. LLI Academy aplică o curricula românească la standarde internaționale (prin programul International Baccalaureate) care înseamnă respectarea programei românești însă aplicarea unor standarde educaționale înalte, recunoscute în toată lumea. Din punct de vedere academic, LLI Academy realizează un mix educațional de calitate care include, dar nu se limitează la: ore interdisciplinare, ore altfel, ore de aprofundare și consolidare, stadii de practică, voluntariat. Beneficiile programului educaţional de aici sunt: Curriculă românească și IB (International Baccalaureate); Limba engleză intensiv (10+ ore/ săptămână la școala primară; 5+ ore/ săptămână pentru gimnaziu); Profesori atestaţi național și internaţional; Teme efectuate în şcoală sub îndrumarea profesorilor de specialitate; Module de studiu pentru învăţarea transdisciplinară; Pregătire suplimentară pentru examenul de capacitate şi olimpiade; Abordare diferenţiată conform nivelului şi progresului individual; Laboratoare specializate (Limbi străine, Ştiinţe, IT, Socio-Uman).
8. Școală Germană București (Deutsche Schule Bukarest)
Se află pe Str. Aron Cotruș Nr. 51. Deutsche Skule Bukarest e recunoscută oficial ca școală germană în străînătate, DSBU este singură școală din România care urmează în totalitate programa germană. Și care este acreditată de Ministerul Afacerilor Externe din Germania și membră a Federației Mondiale a Școlilor Germane din străînătate. Școala Germană București (DSBU), fondată în anul 2007, este una dintre cele 140 de școli germane în străînătate, formată din creșă, grădiniță, școală primară și liceu. Potrivit site-ului DSBU, acesta este un loc de întâlnire pentru diferite culturi angajate într-o relație caracterizată de respect reciproc și benefic.
9. Internațional School of Bucharest
Se află pe Șoseaua Gării Cățelu nr. 1R. Educație britanică integral acreditată. Mediu de învățare stimulant și avansat academic. Terenuri Sport. Transport. Cluburi. Program After-School. Școala a fost înființată în 1996 și e împărțită în anii timpurii, primar și gimnazial. ISB este înregistrată de Universitatea din Cambridge ca centru de „Examinări internaționale Cambridge” din 2001 și acreditată de Consiliul Școlilor Internaționale (CSI) din august 2012. Este membru al COBIS din octombrie 2013.
10. Școală Româno-Finlandeză
Se află pe Stradă Răsăritului 59. Școala și Grădinița Româno-Finlandeză reprezintă un proiect proaspăt în educația românească, care dorește să adapteze metodele de lucru din Finlanda (țară cu rezultatele cele mai bune din Europa în plan educațional) pentru a reforma stilul de predare tradițional. Păstrând curricula românească, dorința este de optimizare a rezultatele elevilor prin abordare individualizată, centrată pe elev. Echipa de lucru este formată din profesori care au urmat stagii de pregătire cu profesorii experți atât în mediul de lucru finlandez, cât și în România, în lucru direct cu copiii din școală și grădiniță.