Magazinele online auto moto oferă celor interesați o multitudine de piese și subansamble pentru autovehiculele conducătorilor amatori și profesioniști.
Există un sortiment atât de extins de asemenea produse, încât se ridică o întrebare legitimă: “Câte piese auto are o mașină?” Chiar dacă ele sunt foarte multe, pot fi totuși numărate (mai degrabă automat, decât manual). Nu ating valoarea numerică a firelor de iarbă de pe un stadion de fotbal, nici numărul stelelor din Calea Lactee.
Faptul că piesele unui autoturism se pot număra nu înseamnă însă că indiferent de model orice mașină are același număr fix de componente.
Un autovehicul mediu, spun unii, are cam 12.000 de piese. Dintre acestea aproximativ 15% din vehicul este fabricat de producătorul final, adică brandul respectiv, în timp ce restul este proiectat, fabricat și livrat de companii independente din diverse colțuri ale lumii.
În fabricile auto, de regulă caroseriile sunt fabricate „de la zero”, după care componentele furnizate de producătorii de piese naționali sau internaționali sunt apoi asamblate la fața locului, pe banda de fabricație.
Datorită acestui fapt, uzinele fabricante de autoturisme nu trebuie să mențină stocuri mari de componente individuale, livrarea lor realizându-se într-un timp strict definit.
Trebuie menționat aici că dezvoltarea „externalizării” în industria auto se desfășoară de multe decenii. La începutul istoriei industriei auto, standardul era să producă cât mai multe piese posibile pentru o mașină dată într-o singură fabrică.
Compania Ford, de exemplu, era cunoscută pentru producerea chiar și a celor mai mici detalii auto la o mașină. Doar că în timp fabricanții s-au convins că este prea dificil să procedeze astfel, costurile sunt prea mari, productivitatea prea mică, așa încât prin colaborarea cu parteneri serioși externi uzinele lor își măresc profiturile cu un efort mult mai mic.
Toate acestea arată că industria auto nu este reprezentată doar de fabricile de unde ies mașinile finalizate, gata de a fi vândute doritorilor, ci și fabricile în care sunt produse piese individuale, adică marea majoritate a elementelor care alcătuiesc o mașină completă.
Revenind la sortimentele expuse spre vânzare într-un magazin auto, mai trebuie spus că mașinile se defectează uneori pe neașteptate. Prin urmare, fiecare proprietar de autovehicul ar trebui să cunoască, cel puțin în termeni generali, din ce este alcătuită mașina sa. Evident, nu este deloc simplu. Dacă majoritatea consideră că o mașină este compusă din circa 12.000 de piese, experții Toyota susțin că o mașină de marcă japoneză de ultimă generație are cam de două ori și jumătate mai multe, aproximativ 30.000 de piese.
Internetul permite celor interesați ca să se informeze cât de amănunțit vor despre acest subiect de pe blogurile auto care au postate diferite articole ce explică componența unui autoturism, de pe YouTube unde și pot vedea pe dinăuntru cam ce include sub capotă mașinile de diferite mărci.
Chiar dacă la prima vedere s-ar părea că un om obișnuit nu ar trebui ca să știe aceste lucruri, deoarece toți șoferii vor avea la un moment dat nevoie de angajații unui service auto, este foarte bine ca să cunoască măcar puțin limbajul de specialitate, cum arată și ce rol au piesele importante ale mașinii lor, ce defecțiuni pot avea. Și chiar nu trebuie ca să facă Politehnica pentru asta!